Monday, March 5, 2012

Apabila hidup dalam bekas kristal


Aku tak faham mengapa hidup ini terlalu sukar untuk dilalui, walhal laluannya cukup mudah dengan landasan yang mendatar meski pun berliku-liku...Buat pertama kali aku rasa tidak selesa dengan persekitaran yang kuhuni, bukan niat menafikan takdir Ilahi namun apabila hak dan privasi dicerobohi secara mistik, itulah permulaan rasa tidak puas hati, marah, geram dan rasa teraniaya.

Aku tidak tahu kepada siapa harus aku halakan rasa tidak puas hati ini, tapi rasanya tidak adil apabila aku dihakimi oleh juri yang salah. Puas sudah aku abdikan diri untuk bahagiakan orang lain hingga aku terlupa kebahagiaan diri sendiri. Selama mana aku harus bertahan dengan riak2 derita yang menghuni pada setiap sudut dan degup nafas. Hidup menjadi terlalu rapuh dalam setiap langkah. Aku tidak tahu di mana silapnya maka derita ini sukar untuk diusir dan bahagia yang kuharapkan seperti fatamorgana yang datang dan hilang tanpa bekas dan jejaknya. Sesuatu yang aku fahami dan terima, ketentuan dariNya tetap yang terbaik pada setiap insan dan mungkin dugaan itulah yang menguji aku sebagai seorang insan di sisiNya.

Ternyata aku sepi dalam keriuhan, terasing dalam bekas-bekas kristal yang indah, hakikatnya ia sekadar cahaya silau....sampai saatnya aku harus pergi membawa diri dan meninggalkan segalanya lantaran kehinaan diri yang sudah tidak mampu diterima oleh siapa-siapa. Hanya air mata yang mengiringi hari-hari yang berlalu bersama kasih sayang yang kian menipis...Adakah aku akan kehilangan orang-orang yang aku sayang? Entahlah....dalam kehinaan ini aku masih mengharapkan keajaiban akan berlaku dan aku kembali meraih cinta untuk teruskan nafas yang masih berbaki....Ya Tuhan....Kau maha mengetahui atas segala yang kurasa dalam setiap degup nafas ini.

No comments:

Post a Comment