Saturday, October 30, 2010

Apabila Orang-orang Kayangan Main Memo

Mengikut waadat Seri Teri Buana dan Deman Lebar Daun, kedua pihak antara pemerintah dan golongan diperintah harus ada tolenrasi yang tinggi agar hak masing2 terpelihara dan berlaku hubungan timbal balik antara keduanya.

Apa yang ingin aku kongsikan dalam catatan ini adalah ‘kelucuan dan kepelikan’ yang muncul dalam memo yang dihantar oleh orang kayangan kepada orang bumi. Antara isi kandungan memo itu adalah “guru-guru tidak dibenarkan membawa anak-anak ke sekolah dan berkeliaran di sana sini hingga menjejaskan P & P di sekolah” . Tetapi yang paing sadis apabila arahan itu turut dikaitkan dengan hukum hakam agama kononnya penggunaan air di tandas sekolah oleh anak2 itu dianggap berdosa. Pada mulanya aku seperti mengkelan dengan memo yang disebarkan kepada semua guru. dan aku rasa guru-guru yang terbabit bukan setakat mengkelan tetapi terlekat anak tekak bila membacanya.

Memang tidak dinafikan bila kita menjadi orang kayangan kita boleh buat apa saja arahan kepada orang bumi sebab mereka berada di atas. yalah namanya pun BOSS kan. Tetapi kita jangan lupa orang-orang bumilah yang memakmurkan orang-orang kayangan, yang menjunjung batu jemala patik sebagai pacal yang hina dalam memartabatkan arahan “yang menurut perintah”. justeru, arahan itu rata2 membuat guru-guru rasa sebak dan terkilan dan tersentap di atas beberapa perkara. Kalau tidak percaya orang kayangan cubalah buat survey kat mana-mana sekolah Antara kemengkelanan tersebut adalah:

1. Guru-guru bukan sengaja membawa anak-anak ke sekolah, tetapi sebagai transit sementara memandangkan anak-anak mereka (sekolah rendah) majoritinya pulang lebih awal. Jika kelihatan anak-anak itu berada lebih lama di sekolah sekali pun ianya bukan salah guru tersebut tetapi salah pentadbir yang memulakan mesyuarat dengan lambat dan menghabiskan mesyuarat juga dengan lambat. Kadang-kadang ada mesyuarat yang dibuat ikut suka depa tanpa pemberitahuan lebih awal. Dalam soal ini maka lebih berkeliaran la anak2 tersebut. Guru-guru ni tak kelapaq sebenarnya nak bawa anak-anak ke sekolah (dalam bahasa yang sopan)

2. Ada ketikanya pihak sekolah membuat aktiviti pada hari Sabtu sedangkan hari sabtu adalah cuti rehat para pengasuh dan tadika, jadi guru-guru dengan berat hati terpaksa membawa anak-anak. Itu pun kalau kena berkursus terpaksalah ‘packing’ anak-anak pakai kurier hantar rumah emak atau mak mertua. Kalau aktiviti kokurikulum terpaksalah bawa anak-anak ke sekolah. Dan takkan lah nak dipakai lampinkan budak2 yang dah besar tu semata2 tidak mahu gunakan tandas sekolah. Jadi apalah salahnya anak-anak itu bertenggek seketika bersama emak atau bapanya asalakan segala aktiviti berjalan lancar.

3. Logik ke soal air dalam tandas diungkit segala? berapa banyaklah anak2 guru itu memberak dan mengencingkan diri? takkan la cikgu nak bawa air dari rumah untuk aktiviti bersuci itu. Rasanya tak boleh pakai batu dan kertas selagi ada air (minta ustaz betulkan kalau silap ya). Pernah ke orang-orang kayangan fikir berapa berapa banyak duit cikgu habis untuk membuat panggilan telefon kepada waris yang anak2nya ponteng sekolah?, fotostat bahan P & P?, minyak kereta hantar pelajar sakit dan pelbagai bayaran yang dibuat atas dasar percuma atau free of charge. Mungkin orang kayangan terlupa dia dulu pun berasal dari bumi. Mungkin juga dia suka membuat kerja-kerja kebajikan dan tidak pernah merungut waima berkata “ah!” Jika benar tiada perasaan itu maka orang-orang kayangan itu mungkin boleh mencapai tahap suci gamaknya.

Jadi dalam hal ini soal timbal balik harus dijadikan pegangan. Kita tidak boleh berkira dalam hal-hal sebegini kerana kedua pihak saling memerlukan dan keduanya saling bergantung. Kemenjadian sesuatu projek di sekolah bergantung sesangat kepada daya usaha guru walau pun jarang-jarang guru diberi penghargaan. Jangan lah sampai guru mengeluarkan sempoa dan kalkulator untuk mengira beban tugas masing-masing. Lebih teruk lagi jangan sampai cikgu ‘wat bodoh dan berkata mampuih pi la kat hang’ siapa yang rugi?

1 comment:

  1. Betul lah pandangan tu.... Gitulah selalunya... yang nampak ialah bila guru datang 5 minit lewat, tak pernah pun nampak yang guru pulang 2 jam lewat...

    ReplyDelete