Friday, January 22, 2010

Apabila Terlalu Dokumentasi

Orang kata kerja sebagai guru banyak rehat, mungkin ya bagi sesetengah cikgu yang boleh buat 'bodoh' dan pejam mata dengan apa jua arahan yang diberikan. bagi orang lain pula kerja guru bukanlah semudah yang disangkakan lebih-lebih lagi jika lokasi sekolah tersebut di kawasan pekan. Segala-galanya perlu disediakan dengan teliti dalam memenuhi keperluan pihak-pihak tertentu. Makin establish sesebuah sekolah makin pening kepalalah cikgu-cikgu yang berada di dalamnya. Dan jika pengetuanya seorang perempuan maka makin banyak la 'bunga-bunga' bahasa yang perlu dikembang hiaskan.

Sebenarnya tugas sebagai guru yang paling hakiki adalah mengajar dan menguruskan aktiviti luar pelajar termasuk kokurikulum. Jika 2 perkara itu dilakukan dengan bersungguh-sungguh tidak mustahil hasil pembelajaran baik dari segi akademik dan sahsiah akan terhasil dengan cemerlang. Masalahnya guru terbeban dengan perkara-pekara yang cukup remeh temeh. Yang paling teruk adalah dokumentasi. Sekarang hampir semua sekolah gilakan dokumentasi, makin cerewet seorang pengetua makin banyaklah dokumentasi.

Dokumentasi bukan sahaja untuk peristiwa-peristiwa besar, kadang2 peristiwa kecil seperti lawatan seseorang pegawai atasan pun perlu didokumentasikan. Bayangkan betapa remeh temehnya kerja guru apabila terpaksa mencari pelbagai dokumen untuk dikumpulkan, di xerox dan dikepil foto. Paling menyakitkan hati bila semua dokumentasi tidak boleh dituntut. Oleh itu belanja kertas, dakwat warna dan xerox ditanggung sendiri oleh orang yang membuat dokumentasi. Bukan sedikit bilangan yang perlu disiapkan, kadang-kadang sampai 5 salinan.

Persoalannya ke mana hala tujunya dokumentasi yang disiapkan itu dan untuk apakah ia diwujudkan. jawapannya mudah sahaja, ia sebagai memenuhi rak-rak atau almari dengan tujuan untuk ditunjukkan kepada para pelawat yang datang dengan penuh rasa bangga bahawa inilah program yang kami buat. Jika sudah terlalu lama dokumentasi tersebut akan dijual kepada lori kitar semula. Kalau yang bernasib baik dokumentasi diletakkan di tempat-tempat yang baik.

Bukan kita tidak boleh mewujudkan dokumentasi, tetapi berpada-padalah dan harus ada perancangan dan penyediaan bahan dan peralatan untuk kerja-kerja tersebut. Jika dibebankan kepada sesuatu pihak, ia akan menimbulkan beban dan cakap-cakap yang tidak enak seperti penulis blog ini heiheiehi...aduii, aku dah banyak kali kena buat dokumentasi. Apakan daya kita hanya timun, digolek kena dan tergolek pun kena. wassalam

No comments:

Post a Comment